Любопитно >>

Какво разказват цветовете


tobe.bg15.02.2017. г.259
Сподели:

Когато се говори за цветове, у хората се пораждат различни емоции и асоциации. Във времето багрите са се свързвали със специфични, понякога противоречиви символи и влияния. Всеки цвят е носител на субективни оптични и психологични възприятия, но има своите универсални значения и предизвиква реакции, които специалистите са обобщавали и структурирали във времето. Ето някои от концепциите за цветовете:

Кафявият цвят създава усещане за спокойствие и топлота, уют, стабилност, честност, здравословност и практичност. Възприема се като солиден и органичен цвят. Олицетворява сигурност, надеждност и стабилност. Асоциира се с работа, шоколад, тютюн, кафе, дървен материал, земни и здравословни продукти. Свързва се най-вече с есента и зимата.
Нюанси на кафявият цвят, комбинирани със зелено пресъздават концепцията за рециклиране, натурални продукти, плодородие и дълголетие.
Кафявото е предпочитан цвят в областта на модата и рекламата, внушава пълноценен вкус, зрялост и солиден произход.


Червеният цвят е цветът на огъня и кръвта, свързан е с енергия, здраве, сила, власт, мощ, решителност. Свързва се с привлекателността, страстта, любовта. Това е емоционално наситен, активен цвят. Често се използва за обозначаване на опасност и наближаваща заплаха. Провокира повече безпокойство.
В живописта и дизайна червеното внушава смелост, сила, жизнерадост и динамика. Това е най-атрактивния и натрапчив цвят от всички. Привлича погледа. Поради силата си, обаче, червеното може да предизвика и не до там положителни емоции. Френски изследователи откриват, че портрет, направен на червен фон, има повече негативни възприятия, отколкото ако е направен на зелен.
Когато жена види горд мъж, червеният цвят може да увеличи възприемането му като атрактивен. Когато обаче си личи, че мъжът е срамежлив, червеният цвят намалява привлекателността му.
Червеното изважда текста и изображенията на преден план. Често се използва като цвят за акцент.


За човешкото око, оранжевият цвят създава усещане за топлина. Свързва се с радост и слънце. Представлява ентусиазъм, очарование, щастие, креативност, решителност, успех, насърчаване, стимулиране. Свързва се с чувството за хумор, оптимизмът и приятелството. Стимулира доверие и толерантност. Притежава висока видимост и символизира безопасност. Поради тази причина е приет за световен цвят за спасителни дейности.
В дизайна този портокалов цвят кара елементите да изглеждат по-близо и по-големи. Поради тази причина често се използва, за да привлече вниманието и да се подчертаят най-важните елементи на дизайна.


Жълтият цвят е най-светлият основен цвят, създава усещане за движение и често доминира пред другите цветове. Повдига духа, стимулира комуникацията, символ е на интелект и внимание към детайла.
Жълтото предизвиква бодрост. Слушането на бърза, енергична музика ражда асоциации именно за по-наситени и светли, жълтеникави тонове.
Широко се използва в индустрията със спортни стоки, тъй като е изключително енергичен и активен цвят.
Киселото изглежда като жълто.  
Златното се свързва с чест.
В миналото, жълтото цвете е символизирало омразата.
Жълтото, бялото и сивото са свързани със слабостта.


Зеленото е свързано с изцеление, благоденствие, прераждане, хармония, спокойствие, щедрост. Символизира растежа, възраждането и естествената природна среда. Това е най-спокойният цвят за човешкото око, показва стабилност и издръжливост, надежда, благородство, великодушие, свежест.
За зеленото се казва, че притежава голяма лечебна сила. Зеленият цвят понижава кръвното налягане, успокоява нервната система и ума, стимулира творческия процес, успокоява очите. Това е цветът на самосъхранението и означава безопасност.
В интериорния дизайн и вътрешното оформление този цвят е често срещан. Помещенията в зелено са приятни за обитаване, успокояват и стимулират умствената дейност.
Зелено в комбинация със синьо обозначава начало и растеж и е свежа цветова схема приятна за окото, противно на разбиранията от близкото минало, когато зеленото и синьото са се възприемали за недобра комбинация.
Зелено, комбинирано с жълто и бяло (или черно) е често срещана цветова схема в дизайна на спортни артикули.

Зелените лога излъчват удобство, здравина и мъжественост.

Синият цвят символизира искреност, лоялност, спокойствие, комфорт, стабилност, внушава власт, доверие, мъдрост, увереност, интелект, съзнание, вяра, почтеност, достойнство, духовно извисяване, дълбочина.
Успешно се използва за рекламиране на продукти и услуги, свързани с чистотата, поради аналогията с небето и водата.
Изразява безкрайност и прохлада. Колкото е по-тъмно синьото, толкова повече се засилва усещането за безкрайност. Този цвят кара хората да мечтаят.
Внушава важност, увереност и консервативно излъчване, и затова е най-разпространения корпоративен цвят, особено в тъмните си нюанси. Изследването върху структурата и цвета на уебсайтовете показва, че тези със сини нюанси, средна яркост и висока наситеност получават най-висок рейтинг и посещаемост. Оказва се, че сините лога вдъхват компетентност.
Синьото потиска апетита.

Лилавите цветове се асоциират с празничност и тържественост. Лилавото символизира власт, благородство, лукс, капризност и амбиция, внушава богатство, разточителство, самочувствие и независимост.
Синкавият нюанс на лилавото създава усещане за мистерия, докато червеникавия го прави чувствено.
Ако изберете лилаво за цвят на логото си, трябва да имате предвид, че то е цвета на изтънчеността и включва в себе си черти на женственост, блясък и чар.
Лилавото, сивото и черното имат връзка с асоциалното поведение.

Розовият цвят съчетава енергията на червеното и спокойствието на бялото.
Розовото е цветът на универсалната любов и щастието, възприема се като безгрижен и позитивен цвят. Не случайно съществува терминът "гледаш на живота през розови очила“.
Проучвания показват, че розовото може да предизвика физическа слабост и умора у хората. Създава усещане за плахост и сладникавост. Нежен и деликатен, розовият цвят напомня за ранни пролетни цветя, за романтика, любов, приятелство, грижовност.
 

Бялото е свързвано със светлина, доброта, невинност, скромност, чистота, свежест. Той се смята за цвета на съвършенството, може да представлява раждане, успешно начало, вяра и духовност, чистота и простота. Придава усещане за въздушност, пространственост, чистота, нежност. Бялото оптически създава усещане за уголемени помещения. Сам по себе си чисто белия, остър цвят, внушава стерилност. За смекчаване се използват нюанси на белия цвят от тебеширено бяло до слонова кост и ванилия. Бялото е цвят, който може да се съчетава с всички други, но най-добре се запазва неговия психологически ефект, ако е комбиниран с други неутрални цветове. Сиво, кафяво или черно биха били страхотна комбинация с бяло.

Сивият цвят е неутрален и е в добра хармония с всички останали цветове.
Най-популярната цветовата гама в интериорния дизайн на офис сградите. Със своя индустриален аспект, сивото е носител на цветовата схема на 20-ти век, символизира високите технологии и индустриализацията. Сериозен, умерен, безчувствен, студен и тих, този цвят е лесен за възприемане. Потиска всичко витално. Предполага анализиране и атмосфера, лишена от емоции.
Често изобразява мъглата, скуката и мръсотията на големите градове, но в същото време означава и "модерен".

Черният цвят се асоциира с тържественост, сериозност, изисканост и стил, високо качество и класа, власт, престиж, елегантност и достолепност.
Черния цвят поглъща светлината. Контрастира добре с ярки цветове. Често използван е в сайтовете за изкуство и фотография. 

Участниците в изследванията за цветовете, които се занимават по някакъв начин с дизайн, предпочитат цветове с ниска наситеност или комбинации, които съдържат цветове с еднакви оттенъци. Неутралните тонове са елегантни и се възприемат лесно. Подобни пространства изглеждат по-просторни, а с помощта на наситени тонове или акценти, се придава уют.

По-възрастните хора предпочитат цветови двойки с по-висока яркост и наситеност...

Скоростта на четене се подобрява в условия на ярки цветове...

Сърцето бие по-силно, когато сме заобиколени от червени и жълти цветове...

Банковите подотраслови пространства с топли и светли цветове получават повече положителни резултати, що се отнася до впечатление и идентичност...

Хапчета плацебо с топъл цвят са по ефективни от тези със студен цвят...

Инсталирането на улични лампи, светещи със синя светлина, води до намаляване на престъпността...

Когато температурите са по-ниски, хората инстинктивно предпочитат по-топли цветове. И обратното...

Цветовете оказват влияние и върху производителността. Студенти, изложени на влиянието на червения цвят преди изпит, демонстрират по-ниска ефективност в резултатите, които показват....

Познаването на езика на цветовете е трудно обятна и универсална тема. Наред с фактите, от основно значение за приложението на цветовете е контекста, а определящо за полезността на информацията имат основно личното предпочитание и вкус.

Приятни моменти със светлинните вълни.

 

 


Оценете статията:


Хижа Васил Левски >>
Вицове >>
Хороскоп >>
Облак с етикети >>
Влезте
Потр. име / имейл *
Парола *
Регистрация
Потрбителско име *
Парола *
имейл *
Име
Фамилия
Полетата означени със * са задължителни